Mänguautomaatide kasutamine reisilaevadel

Mänguautomaatide kasutamine reisilaevadel

Mänguautomaate on Eesti reisilaevadel kasutatud aastakümneid- mujal maailmas aga veelgi kauem. Mis põhjusel saabusid kasiino-teemalised automaadid aga Eesti parvlaevadele ning kruiisilaevadele nii hilja? Kas noortele suunatud turvaliste mänguautomaatide kasutamist tuleks veelgi laiendada? Küsimustele vastasid nii laevafirmade esindajad kui ka hasartmängupiirangute seadmisega tegelevate ettevõtete eksperdid.

Eestis on kruiisilaevandus veelgi küllaltki uus haru, võrreldes teiste riikidega. Ameerika Ühendriikides ja Euroopas on kruiisilaevade äri ning turismindust ja transporti arendatud juba 1900 aastate algusest. Hamburg America Line oli esimeseks kruiisilaevade ehituseks loodud ettevõtteks Hamburgis, Saksamaal. HAPAG peamiseks eesmärgiks oli disainida ning ehitata kruiisilaevu, millega oleks võimalikult kiiresti ületada Atlandi ookeani.

1900.aastate laevadel olid peamiselt meelelahutuseks restoranid, sigaribaarid ning kasiinod. 1920-1940ndatel tekkisid Põhja pool ka ideed vaid kasiinolaevade tarbeks, ning pea sada laeva said uuendatud vaid kasiinode mahutamiseks. Kasiinode toomine rahvusvahelistesse vetesse vähendas mängijatele suunatud survet, sest pea kõik kehtivad seadused kadusid hetkel, kui ületati tavalised riigipiirid. Rahvusvahelistes vetes kadusid nii mängupiirangud kui ka panustamise määrad.

Enim tuntumateks kasiinolaevadeks maailmas olid:

  • S.S. Rex
  • S.S. Tango
  • Casino
  • S.S. Lux
  • Monfalcone

Eestis ilmusid esimesed mänguautomaadid kruiisilaevadele ning parvlaevadele 80ndate lõpus, kui Nõukogude Liit näitas juba märke lagunemisest. Tol perioodil ei olnud veel paigaldatud modersemaid masinaid nagu seda oli Saksamaal või Vahemerel olevatel laevadel. Eesti hasartmängumaailma arengut peatasid ning hiljem pidurdasid okupatsiooni poolt loodud piirangud, mil lääne osaga peetav kaubandus oli nulli lähedane. Internetikasiinod ning hasartmängurlus olid sel ajal vaid unistuseks ning veebilehed nagu casinosearch.ee unelm.

Kas noortele suunatud mänguautomaadid on ka nende kasutajatele ohutud? Jah, kuid vastus on siiski vaieldav. Ohutud mängud ei portreeri endas vägivalda, halba sõnakasutust ning seksuaalset käitumist. Tänapäeva kruiisilaevadel puuduvad siiski piirangud kasutajate seas, mis tähendab, et spetsiaalselt ei ole loodud siiski valvega mängualasid, kus kontrollitaks noorte vanust. Aastaid tagasi soovisid hasartmängudega tegelevad ettevõtted pehmendada reegleid maismaal, sarnaselt kruiisilaevadel toimuvate reeglite puudumisega. Kuna vanusepiirangu kehtestamine võimaldab luua rohkem kasutajaid, vaidles sellele muudatus ettepaneku vastu nii Eesti Maksuamet kui ka Eesti Hasartmängusõltlaste Ühing. Ettepaneku tegijaks oli Majandusministeerium, kelle ettepaneku üheks aluseks peeti kasumi teenimist tänu hasartmängumaksudele. Eestvedaja sel korral Juhan Parts. Piiranguid siiski ei leevendatud ning mängusõltlastele jäi teene tegemata.

Kaitseks noorte suhtes ning vähendamaks sõltuvuse tekkimist loodi võimalikult tõhus seis ka vaimse tervise kaitseks.

Räägime veidi regulatsioonidest

Igale reisilaevale paigaldatud mänguautomaat tuleb vastavalt hasartmänguseadusele Eesti Maksu ja Tolliametis registreerida. Registreerimisel tuleb ametile edastada masina tehnilised andmed, asukoht ja tarkvara andmed. Andmete abil on võimalik vastavalt vajadusele masinaid kindlaks teha ning mängurlust kontrollida. Juhul kui tegemist on duo-masinaga (ehk masin võimaldab korraga mängida rohkem kui ühel kasutajal) käsitletakse masinat kui kahe tootena. Väljamaksete tegemisel on masinal samuti omad piirangud. Võidusummad ei tohi kerkida üle miljoni euro ning korraga ei tohi masin väljastada rohkem kui 2000 eurot sularaha. Masinate õigsust ning korralikku kasutusvõimalust peab hindama erapooletu ekspert, kes teeb kindlaks masina vältimatu jõu kasutamise ning selle võimalikkuse (ehk masinat ei tohi haldaja poolt rigeerida ning petmismärkide ilmnemisel tuleb teostada vastavad kontrollid).

Mänguautomaadid